JellyPages.com

Sunday, February 20, 2011

~"Abah"..kakak rindukan "Abah"~

salam..
akhirnya mlm nie air mate ak kembali mencurah..
stelah skian lame ia tidak keluar..

mlm nie ak terase amat sensitif n ak amat rindukan ABAH..
since ak msuk UTM nie ak xpernah lg menangis kerana ABAH..
tp mlm nie akhirnya ak tewas..
maybe byk perkara yg ak dh pendam..
dan mlm nie semua yg di pendam tu dicurah kan dgn air mata,,
ak xde SAHABAT ntok bercerita ape yg ak rase..
ak amat letih n letih n letih..

xpe..ak akan rase tenang lepas kua kan sume air mate nie,,
dah ape yg ak pendam juga akan terlerai..
susah nye laa kalo ia berkaitan ngn hati n perasaan..=(

ABAH..ABAH..ABAH..

kdg2 ak ingin diberi pluang just ONE time..
ak teringin ntok panggil ABAH..n ABAH menyahut pggln ak..
ak teringin tenung n tatap muke ABAH seketika.,.
seperti mane kawan2 ak yg lain buat..

ak xmintak banyak tp hanye skali..
dgn pluang skali nie laa ak dpt hilang kerinduan menggunung ak terhadap ABAH,,
hurmm..
ia amat perit ntok ak lalui..TERAMAT perit..
namun,nie semua ketentuan Illahi..
ak akn sentiasa berdoa n menanti agar dpt dipertemukan kembali
dgn ABAH di SYURGA kelak..
INSYAALLAH..aminnn..=)
i'm really wish dat!!!

ak redha..ak percaya n yakin sama skali..
setiap perkara yg berlaku nie ade hikmah nya yg tersendiri..
ak pasti..
ALLAH lebih menyayangi ABAH..
smoga ABAH sentiasa tenang & damai di sana,.
anak2 mu & UMIE sentiasa mengingati mu..

19 JUN 2005...
TARIKH yg x akan luput dlm ingatan kami..
hanya iringan doa yg dapat kami bekalkan kepada ABAH..

ABAH..
kakak nk bg tawu ABAH yg kakak TERAMAT rindu kan ABAH..
ABAH jgn risau,sekarang kakak dh jarang menangis..
ABAH..kakak nk bg tawu yg kakak dh DEWASA..
20 tahun..
dulu waktu terakhir ABAH tgk kakak,kakak baru 14 tahun..
dan saat ini baru kakak seda..
dah 5 tahun lebey ABAH tidak ade di penglihatan kami..='(
5  TAHUN bah...
bkn skejap..lame!!!!

ABAH..
byk sgt yg kakak nk bg cerita & kongsi dgn ABAH..
byk sgt2..
terlampau byk bah,,

TETAPI..
sume 2 hanye dapat dipendam jep..
kakak janji kakak akan jd lebih tabah dari hari ke hari..
kakak janji akan buat yg terbaik ntok family kita..

DAN..
kakak janji akan jage UMIE ntok ABAH..
ABAH..,,,,
ABAH tawu x...skunk umie tggl sowang2 jep kat umah..
kami adik beradik sume tggl kat hostel..
kakak xmampu nk buat pape..
tapi insyaAllah kakak janji akan balas segala pengorbanan UMIE nie..

ABAH..
anak kesayangan ABAH,PUTERI skunk dh masok asrama..
form 2..dulu ABAH tggl kan die,die baru DARJAH 2 bah..
die xtawu pape lg..

ABAH..
kakak mintak maaf sbb mlm nie kakak byk sgt kelua kan air mate..
tp kakak rase lega..dpt lepaskan sgale tekanan kakak..


ABAH..
we luv u so much!!!
u r de best father 4eve!!!
no REPLACE!!!


akhir kate dr kakak..
beradu laa dgn tenang di sane..
kami akan sentiase inringi ABAH dgn doa..

                                                            mase majlis kahwin che su..




AL-FATIHAH...=)

Sunday, February 13, 2011

~mY bElOvEd dAuGhTeR~

assalammualaikum..
hye everybody..
wat r u doing??study??hehe
ak study smpai kol 12 lbey jep td..then,tido jap..huhu..
next week i have 3test to do..hehe
study xabiz ag pon..nevermind,insyaAllah..i'll study later..

this week,ak xbalik umah maksu ak pon..huhu
on friday,kteowg kua g ANGSANA,celebrate befday ecah..
ECAH..epy befday..hehe..
n 4 de 1st time ak drive kat JB nie after i got P license..huhu
slalu nye ka drive kat umah jep,KUANTAN..
n alhamdullillah,everything was fine..hehe..

opsss..lupe lak..berbalik kpd tajuk post ak nie..
MY BELOVED DAUGHTER..
opsss mse ble lak ak ade anak..hehe
opsss..terlebey sudaaa..=)

                                                           ~latest,4 years 9 months~

NUR ALIA BATRIESYA BINTI .............
tetttttttt..t kantoi lak sape ayah die..hehe..
she is my beloved 1..
i luv her damn so much..

21 MAY 2007..
she was born on this date..
now,her age almost 4years..
n u ollz can imagine that her mouth is very....ermmm..
haha..sng cite..mulut die nie mmg xde insurans..
mmg petah..1 patah kita ckp,10 patah die balas..
hahahaha..aishhhh..tiesya...

act,die nie cousin ak..
anak che su ak..hehe..
windu laa nk jmpe die..
slalu nye law ak windu sgt2 kat die..ak akan kol die..
mulut die nie petah betol berkata2..hehe
"kakak kat mane?"
"kakak kat umah ibu ker?"
"mulut kakak nie mcm ITIK"hahaha..
adoiii..xley bla tol die ckp mulut ak mcm mulut itik..aishhh..
n de most important is our TRADEMARK..
"WE ARE PRINCESS""
*sambil satukan tgn kteowg bentuk kan jd LOVE*
hehe..so sweet..
die nie mmg pintar..now,tiesya dah skola..
skola kat SMART READER KID'S..hehe
lg laa bertambah geliga otak die tuh..

batriesya~1 years
                                                                       let's cooking =D

                                                                         yahuuuuu!        

                                                           same besar jep ngn teddy bear

                                                                    ~yeaaaaayyy~

                                                                       ~my gift 4 her befday

                                                                    ~ngaauuummmm...=P

                                                                ~auwww..so sweet..=D

                                                            alimnye..ustazah batriesya..=)

                                                                   amboi..posinggg...=P

                                                                    yummy2!!!hehehe
                                        
                                                          peace..WE R PRINCESS..hehe

                                                                            smile..

                                                                    ~cayunk kakak!~

                                                                   tiesya with her mom~

hehe..tiesya nie mmg gile kamera gak..hehe
same mcm ak gak..
die mmg pandai posing..
comey2..auwww..
btw,kakak cayang tiesya so much..

k laa..c u ollz in de next post..
byeeee...

Saturday, February 5, 2011

~chinese New Year~

assalammualaikum..
hii everybody..
epy chinese new year..hehe..
finally,abiz laa cuti 1weekz ak..huhu..
arghhhh..xmo alek UTM..=((((
adoiiii..skjp nye laa ak ase cuti nie..ase mls sgt2 nk alek U..
cuti 1weeks nie..wat i'm doing???
do my assignment & tutorial??oh noooo!!!
ak xsentuh pon..ak juz wat b4 cuti ari2 jep..ade lg yg xciap..dah cuti jd malas sgt2..
ag pon..xsempat nk wat..almoklom r, umah ak dipenuhi ngn sdare mara ak..
start ari sabtu family umie ak dtg..chesu,ayahsu,wae,fatin,nadia,aikal & danial..
haa,penuh 1 umah ak..huhu..
so mmg ak xberkesempatan laa nk sentuh buku..huhu
ag pon perasaan MALAS menguasai diri ak..
then,ari rabu dowg dah on de way 2 kelantan..ak xikot pon coz umie ak x g..
so ak pon xpegi laa..umie keje..
then,ari kamis ak,umie & puteri kua bandar..jalan2 habiskan duet..hehehehe..
cehhh..mne de..sje2 kua jalan..ak belikan buku2 latihan ntok puteri..
almaklom r next year die dh PMR,so ak nk die stdy hard...score 8A's in her hand..amin..
ari kamis tu jugak lak family 'Abah' ak dtg..wan,makteh & her childrens,apak & his childrens..
huhuhuhu..stelah skian lme xberjumpa,akhirnye bertemu jugak..
then jumaat pg dowg dh on de way g gambang waterpark..
kami xikot pon..huhu
then,kami pon beristirehat laa sepua-puas nya..yahuuu
niat d ati nk ciapkan assignment namun bisikan syaitan akhirnya berjaya m'perdayakan ak..
ak tewas!!!huhu..ak xsentuh pon buku..alek U t ak kne bertungkus lumus laa ciapkan my work..huhu
then today???
today is SATURDAY...ahhhhh..i dont like this  day..ermmm..
it's bcoz today i need to go back to JB..arghhh..i don't want laa..
ermm..however, i need to go back..
it's ok..normal laa..law nak alek U jep msti akan rase cmnie..
xbersemangat..ase malas..huh!!!ase kosong sgt2..
sdey lak ase nye nk kne tggl kan umie..
esok puteri lak alek hostel..nanti umie kne tggl sowg2 alek..
ermm..kcian..tp nk wat cmne..
i hope 1 day,i'll change this situation..
i don't want my mom stay alone at home anymore..
so,insyaAllah..mase akan merubah segala2 nya nanti..i wish!!!

k laa..now 1P.M...ak nk berciap2 dulu..
kol5 nie ak dah kne naek buz..
kteowg nk kua awal coz ak nk g beli brg ckit..
orait..c u in next post..bye!!!!

~Mengapa Wanita Memerlukan Lelaki?~


Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.
Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala. Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?
Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.
Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang solo.
Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam kepalanya. Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki.
Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.
Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.
Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.
Tetapi lelaki yang baik, jika tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok-belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.

Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.

Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita sebagai wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.
Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.
Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.
Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.
Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua. Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.
Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.
alt
Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa. Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama.
Sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian, kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka cintai.
Semoga mereka tak tersalah pilih. Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.
Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.
Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.
Dan kerana tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.
Tetapi kerana ciptaan tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.
Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.
Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.
Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik. InsyaAllah.

~JaUhKaN RiNdU~


Bila rindu kembali menjengah,
Menyusup datang melalui sekeping gambar,
Begitu terasa bibirku bergetar,
Begitu terasa kakiku makin longlai.
Ku lihat pada jari-jemariku,
Menggigil dalam bahang tengah hari,
Ku sentuh pada bibirku,
kering mengelupas,
Ku letakkan tangan pada dadaku,
Degupannya menjadi deras.
Ku lihat wajahku dalam refleksi,
Warnanya pucat membiru,
Tiada kilauan dalam mata,
Tiada cahaya pada wajah.
Hanya kelesuan jelas kelihatan.
Yang lain menggelar rasa ini 'cinta',
Lalu mereka hairan aku menolak 'cinta',
Tapi aku pasti ianya adalah 'petaka' ,
kerana rindu ini rindu yang memusnahkan,
Rindu ini rindu yang mencemarkan,
Kerana rindu ini rindu yang tidak halal untukku,
Kerana rindu ini boleh mengundang dosa.
alt
Dahulu,
Jika rindu yang sama bertandang,
Akulah insan paling bahagia.
Kini,
Jika  rindu yang sama bertamu,
Akulah insan paling sengsara.
Aku tak mahukan rasa ini,
Aku tak mahukan rindu ini.
Rindu ini yang dahulu telah melalaikanku dari mengingati-Mu,
Rindu ini yang dahulu menghalangku dari kemanisan beribadat kepada-Mu,
Rindu ini yang dahulu membutakan mataku  dari melihat jalan-Mu,
Rindu ini yang dahulu membinasakan cinta suci hamba-Mu.
Rabbi,
Jangan kau benarkan rindu ini menggigitku,
kerna aku takut dihinggapi virus cinta buta.
Rabbi,
Jangan kau biarkan rindu ini menghantuiku,
kerna aku takut pada bayangannya,
Kerna ku tahu jatuh cinta itu,
Hanya bisa pada Tuhan,
Kerna ku tahu nafsu ini,
Sering membawa ke arah kejahatan,
Yang datang dari godaan syaitan.
Rabbi,
Ku mohon,
Jauhkanlah aku dari 'petaka' rindu ini,
Hadirkanlah aku pada cinta-Mu,
Cinta yang kekal dan abadi.

~'Delete' 14 Februari Dalam Kalendar Minda Kita!~


Apa istimewanya tanggal 14 Februari? Ia disambut dengan penuh kegembiraan oleh sebilangan besar rakyat dunia pada masa kini. Saban tahun, ramai tertunggu-tunggu akan tibanya tarikh tersebut. Kononnya ia adalah hari kekasih yang mana merupakan detik yang tepat buat pasangan yang hangat bercinta meluahkan rasa kasih dan cinta sesama mereka. Tidak kira dalam bentuk apa sekalipun, asalkan hasrat hati mereka tercapai.
Jika diperhatikan, budaya menyambut hari kekasih ini sudah mendapat tempat dan begitu popular dalam kalangan masyarakat kita termasuklah yang beragama Islam. Ia lebih tertumpu kepada golongan remaja biarpun ada dalam kalangan kita yang sudah berumahtangga sekalipun turut sama meraikan.
Menyimpang
Hari kekasih begitu sinonim dengan pemberian hadiah berupa coklat dan bunga mawar merah. Ia adalah lambang kasih sayang yang sangat istimewa yang diberikan. Bunga mawar dipersembahkan dalam hiasan dan balutan yang cantik manakala coklat pula disampaikan dengan bentuk dan kotak yang menarik sama ada berbentuk hati dan sebagainya. Tidak cukup dengan hadiah, ada yang meraikan dengan makan malam istimewa dan juga 'pembuktian' ketulusan cinta yang dibina. Walaupun ia jauh sekali menyimpang daripada budaya dan syariat umat Islam, namun kerana nafsu, ia dikira 'halal'.
Hari ini, umat Islam terpaksa berhadapan dengan pelbagai bentuk ancaman sama ada dari sudut budaya mahupun agama. Kita telah dijajah dari keseluruhan cara hidup, mentaliti, kelakuan dan juga amalan kerohanian yang sudah boleh dilihat adanya percampuran dengan unsur-unsur dari barat. Jadi, tidak hairanlah jika sambutan yang diraikan oleh golongan kristian turut sama disertai oleh umat Islam yang mudah terpengaruh.
alt
Justeru, hari kekasih langsung tidak ada dalam sejarah Islam. Malah Islam sentiasa bersifat universal dan tidak dibatasi waktu, tempat,objek dan juga motif untuk menunjukkan kasih sayang. Hal ini sesuai dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud, "Cintailah saudara se-Islam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari). Jadi ikutan siapakah hari kekasih ini? Apabila kita leka, kita secara tidak langsung akan meminggirkan suruhan agama dan lebih kepada mengikut hawa nafsu dan mencari keseronokan hidup. Tanpa kita sedar, rupanya kita menyambut hari pemujaan penganut kristian.
Asal-usul Hari Kekasih
Menurut catatan sejarah, pelbagai kisah yang diceritakan mengenai asal usul sambutan hari kekasih ini. Ada yang mengatakan, sebelum abad ke-17 masihi, masyarakat Rom meraikan Hari Valentine pada 14 Februari setiap tahun sebagai hari mencintai tuhan atau patung pujaan mereka. Manakala dalam penceritaan lain, hari kekasih ini diraikan oleh penganut Kristian yang memuja seorang paderi bernama St. Valentine dengan menganggap beliau seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Walau apa pun, jelas sekali ia langsung tiada kaitan dengan hari kebesaran buat umat Islam untuk turut sama meraikannya.
Allah telah berpesan kepada hamba-Nya, amal buruk jangan dikerjakan tidak kira dalam apa jua bentuk kelakuan sekalipun tetapi manusia sering melakukan sebaliknya. Apa-apa yang dilarang, itulah yang dibuatnya. Sama ada disebabkan ceteknya ilmu agama atau kerana terlalu mengikut hawa nafsu, jawapannya ada pada diri sendiri. Yang pasti, sambutan hari kekasih sudah menjadi trend dan mereka yang tidak meraikannya dipandang kolot dan 'out dated'.
Hakikatnya, sifat manusia ini lemah. Mudah terpengaruh dengan anasir-anasir jahat yang sengaja ingin memusnahkan dan melemahkan pegangan umat Islam. Golongan yang tidak senang dengan kehebatan Islam cuba merosakkan budaya dan akidah walau dengan apa cara sekalipun. Jika kita perhatikan, sebelum tiba tarikh 14 Februari, sebilangan besar media massa di seluruh dunia berlumba-lumba menyiarkan tentang kemeriahan menyambut hari kekasih, pasaraya dan pusat membeli belah pula membuat promosi besar-besaran dari segi hiasan, potongan harga dan juga tayangan filem-filem cinta bagi membesarkan lagi sambutan hari kasih sayang ini.
Sebagai umat Islam yang diwajibkan patuh pada ajaran Islam dan berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah, tinggalkanlah perbuatan yang sia-sia ini. Ia bukanlah hiburan yang boleh mengembirakan hati kita malah memesongkan akidah. Kita wajar tahu yang beramal mengikut sesuatu yang bertentangan dengan suruhan Allah itu boleh menjejaskan akhlak, akidah dan juga keimanan kita terhadap Allah SWT.
Tiada istilah menyambutnya sekadar suka-suka. Keterlibatan kita dengan sambutan hari kekasih yang jelas khusus untuk golongan kristian sudah dikira salah malah jatuh kepada perkara haram kerana menggalakkan pasangan berdua-duaan dan menyalurkan rasa kasih sayang diluar batas syariat. Walau bagaimanapun, bagi yang sudah berkahwin, amat digalakkan berkasih sayang tetapi janganlah membesar-besarkan tarikh 14 Februari sebagai hari yang istimewa buat diri dan pasangan tetapi jadikan setiap hari adalah hari kekasih. Selain memperolehi kebahagiaan, kita juga diberi ganjaran pahala di atas amal kebaikan yang dilakukan setiap hari.




Rencana ini dimuatkan dalam tabloid iLuvislam edisi ke-48. Antara rencana menarik dalam keluaran minggu ini adalah :
    • Sejarah Cinta Hina Islam, Inikah Yang Diagung-Agungkan